Amica-ravintoloistaan tuttu Fazer Food Services täyttää 40 vuotta. Syntymäpäivän kunniaksi yritys tarjoaa lounasasiakkailleen torstaina 12. toukokuuta juhlaleivoksen, joka on saanut inspiraationsa 1970-luvun makumaailmasta. Alan edelläkävijä näkee vastuullisuuden, inspiroivat ravintolakokemukset ja digitaalisuuden suomalaisen lounasruokailun muutoksen vetureina. Keskiössä on kuitenkin edelleen laadukas ruoka ja päivittäisten ratkaisujen tarjoaminen yhä yksilöllisempiin kulutustottumuksiin.

Iso osa Fazerin ruokailupalveluosaamisesta on perintöä suomalaisilta muonituslotilta. Vuonna 1944 Suomeen perustettiin Työmaahuolto, joka hoiti sodan jälkeisten rakennustyömaiden muonituspalveluja lottien vahvalla kokemuksella. Yritysoston myötä lottien tietotaito siirtyi Fazerille ja Amica-ravintoloihin 1970-luvulla, ja näin ravintolatoiminnasta tuli merkittävä osa Fazerin liiketoimintaa, kun Fazer Catering perustettiin vuonna 1976. Vuonna 1988 yritys sai uuden nimen Amica Ravintolat ja yritysostojen kautta Amica Ravintoloista tuli alansa markkinajohtaja.

Vuoden 2010 alusta liiketoiminnan nimeksi tuli Fazer Food Services. Ravintoloita on Suomessa tänään jo yli 600 ympäri Suomen: yritysten ja virastojen työpaikkaruokailun lisäksi yritys huolehtii yli sadan koulun, 65 yliopiston tai ammattikorkeakoulun ja yli 40 hoivakohteen ruokailupalveluista. Fazer Food Services tarjoaa myös kokous- ja juhlapalveluita. Yrityksessä työskentelee 3200 ruoan ammattilaista.

30 miljoonaa hyvää tekevää ravintolaelämystä vuodessa

”Kohtaamme päivittäin 130 000 lounasasiakasta ja meillä on siten päivittäinen merkitys suomalaisten hyvinvoinnissa. Haluamme inspiroida nauttimaan lounashetkestä ja luoda suomalaisille makuelämyksiä, jotka tuottavat hyvää mieltä. Pyrimme tuntemaan suomalaisten tarpeet ja kehitämme uuden sukupolven ratkaisuja niin koululaisille, opiskelijoille, työssäkäyville kuin senioreille, kertoo Fazer Food Services Suomen toimitusjohtaja Jaana Korhola.

Yritys on panostanut viime vuosina muun muassa kasvisten käytön lisäämiseen, hävikin vähentämiseen, vastuulliseen hankintaan ja kotimaisiin raaka-aineisiin sekä kansainvälisten makujen innoittamiin ruokateemoihin. Yritys tekee tutkimusyhteistyötä ja seuraa kansainvälisiä trendejä.

”Perinteinen työpaikkaruokailu on muuttumassa: syöminen kahvilamaistuu ja välipalaistuu koko ajan ja samalla ravintomiljööltä ja ruokailukokemukselta odotetaan enemmän. Palvelujen kysyntä ei enää rajoitu vain lounasaikaan, vaan laadukasta ruokatarjontaa halutaan koko työpäivän mittaan. Vahvan osaamisemme avulla luomme asiakkaamme henkilöstölle räätälöidyn ja inspiroivan lounasravintolan. Tulevaisuudessa myös digitaalisuus voi täydentää lounaselämystä ja luoda uudenlaista sosiaalisuutta ruoan ympärille”, kertoo Korhola.

Pala historiaa juhlaleivoksen muodossa

Syntymäpäiväksi kehitetty juhlaleivos on saanut inspiraationsa 1970-luvulla suositusta leivosreseptistä. Vanhaa reseptiä kunnioittaen Fazer Food Servicesin kondiittori Piia Raunio sekä entinen tuotekehityspäällikkö Ulla Pirinen ovat kehittäneet juhlaleivoksen, jossa on kerros kerrokselta sekä historiaa että tätä päivää. Leivoksessa on 70-luvun tapaan piirakkamainen pohja ja se saa makunsa sesongin raaka-aineista mansikoista ja raparperista. Herkun kruunaa keväisen raikas kerros mansikkamoussea.