Amica aamiainen
Leila Fogelholm

Kurniiko mahassa jo ennen lounasta, haukotuttaako iltapäivällä?

Ruokatrendit, dieetit ja ravitsemussuositukset muuttuvat melkein yhtä usein kuin muoti. Yksi asia säilyy – pysyt virkeänä ja energisenä, kun syöt neljästä kuuteen kertaa päivässä. Syömällä tasaisin väliajoin ja kohtuullisia annoskokoja pysyt pirteänä pidempään ja säästyt sudennälältä, ähkyltä ja vatsavaivoilta.

Juoksetko työpäivän aikana palaverista toiseen kahvin voimalla? Syötkö lounaasi tietokoneen ruutua tuijottaen?

Harva jaksaa pysyä kahdeksaa tuntia työvireessä ilman säännöllisiä ruokataukoja. Lounaan ei välttämättä tarvitse olla lämmin ateria. Pääasia on, että syöt monipuolisesti ja nautit ruuasta – mieluiten hyvässä seurassa! Lounaan kokoamisessa lautasmalli on hyvä apu: täytä puolet lautasesta kasviksilla, niin saat riittävästi kuitua ja sopivasti energiaa.

Tiesitkö, että tutkimusten mukaan henkilöstöravintolassa syödään terveellisemmin? Kun teet terveellisiä valintoja työpäivän aikana, teet niitä todennäköisemmin myös vapaa-ajalla. Ei siis ole yhdentekevää, missä syöt lounaasi!

Oletko illalla kuin myrskyn merkki, joka haluaa ahmia jääkaapin tyhjäksi?

Päivällä väliin jääneet ateriat kostautuvat illalla nälkäkiukkuna, armottomana makeannälkänä tai ahmimisena. Jos nälkä kiljuu iltaisin tai syöt toistuvasti itsesi ähkyyn, olet saanut päivällä liian vähän energiaa. Silloin on aika kokeilla säännöllisempää ruokarytmiä.

Viisi vinkkiä pirteämpään työpäivään

  1. Syö riittävän usein – 3-4 tunnin välein, riittävän pieniä annoksia.
  2. Älä jätä lounasta väliin! On tärkeää syödä työpäivän aikana, jotta työvire säilyy.
  3. Aloita salaatista tai kasviksista: täytä ensin puolet lautasesta kasviksilla ja ota vasta sitten pääruokaa.
  4. Pidä maltti matkassa! Isot annoskoot saavat sekä silmät että mahan tottumaan suuriin annoksiin. Mahalaukku on vain noin nyrkin ja ranteen kokoinen!
  5. Syö hyvässä seurassa – se rentouttaa ja tuplaa ruokailunautinnon!

 

Näin suomalaiset syövät lounasta