Välipalakulttuuri on nyt ilmiönä suurempi, parempi ja terveellisempi kuin koskaan. Yhä useammille epäterveelliset välipalat ovat mennyttä aikaa ja niiden tilalle valitaan herkullisia ja ravitsevia välipaloja, joilla nälkä pysyy poissa.

Terveellisiä ja herkullisia välipaloja on lukemattomia: silkinpehmeä jugurtti pähkinöiden ja myslin kera, hedelmä- tai vihannessmoothie tai lautasellinen kaurapuuroa. Amica-ravintolat ovat ajan hermolla tämän megatrendin suhteen ja tarjolla onkin laaja valikoima makuja aamusta iltaan. Katsotaanpa, mitä trendiherkkuja listalla on.

Mikä on uusinta hottia?

Välillä haluaa helppoa ja nopeaa välipalaa, jota voi haukata matkalla tai kokouksessa. Niille, joilla aamiainen tahtoo jäädä väliin, on Amica-ravintolan hedelmä- ja marjasmoothie mainio piristys päivään. Se ei kaipaa makeutusaineita ja on täynnä tärkeitä vitamiineja ja mineraaleja, joten smoothien voimalla jaksaa kiirehtiä kokoukseen, kuntosalille tai hakemaan lapsia päiväkodista. Maistuvat viljapatukat ovat luonnollinen valinta smoothien seuraksi ja niiden sisältämistä pähkinöistä ja siemenistä saa proteiinia, jota elimistö myös tarvitsee.

Kun tekee pitkää päivää ja iltaisinkin on kaikenlaista ohjelmaa, aterioita saattaa helposti jäädä väliin. Kun on hetki aikaa nauttia välipalaa kaverin tai kollegan kanssa, kannattaa listalta valita dippikastike. Maista vaikkapa tuoreita vihanneksia kikherneistä käsin valmistetun hummuksen kera. Jos haluat jotain makeampaa, vaihda vihannekset hedelmiin ja jugurttiin. Nämä ovat viihdyttäviä ja mukavia välipaloja, joista keho kiittää.

Sosialisointivälipalaa

Välipalan ainoa tarkoitus ei ole täyttää mahassa ammottavaa koloa tai tuottaa energiaa. Se myös rentouttaa, sen varjolla voi pitää ansaitun tauon ja nauttia mauista ja viettää yhteisen hetken jonkun kanssa. Oletko jo maistanut raakaravintoa? Testaa vaikkapa banaanikakkua, johon ei ole lisätty sokeria.

“Kun päivän aikana nauttii terveellisiä välipaloja, keho saa tarvitsemaansa energiaa, kuitua, proteiinia ja muita tärkeitä ravintoaineita, joiden ansiosta nälkä pysyy loitolla. Pitkien työkokousten lomassa on suositeltavaa jaloitella hiukan ja syödä terveellisiä välipaloja, niin pysyy hereillä ja ajatus säilyy kirkkaana,” sanoo Fazer Food Servicesin ravitsemusasiantuntija Leila Fogelholm.

Maku on pääasia tämän päivän välipaloissa ja uusien makujen kokeileminen tuo mukavaa vaihtelua aterioiden välille.