Så sent som för något årtionde sedan var salt ett konserveringsmedel och därför mycket uppskattat. Finländarna lärde sig att älska saltgurka, sill och gravad fisk. Idag är chips och oliver populära. Det är dock få som känner till att vi får i oss dolt salt i huvudsak via köttprodukter, charkuterier och bröd.

Salt innehåller natrium som vi behöver för regleringen av vätskebalansen i kroppen. Natrium tillsammans med kalium håller vätskorna i kroppen på rätt plats och i funktion. Men när det finns för mycket natrium tvingas kroppen jobba i onödan: njurarna orkar inte med och blodtrycket stiger. Ett mindre intag av natrium främjar vår hälsa och bidrar till att hålla blodtrycket på normal nivå.

Hur mycket salt behöver vi?

En nypa salt om dagen räcker. Vår kropp behöver endast cirka 1,5 gram salt om dygnet, men finländska män får i sig över 9 gram och kvinnor cirka 7 gram om dagen. Vi borde alltså minska användningen rejält!

Vi får allt natrium vi behöver från kosten utan tillsats av salt, eftersom grönsaker, frukter, kött och mjölk redan i sig innehåller salt. Ungefär hälften av det salt vi får i oss under dagen är tillsatt i maten och den andra hälften kommer från de livsmedel vi äter som naturligt innehåller salt.
Vi kan enkelt påverka vår hälsa positivt genom att minska saltintaget. Det är lätt att minska på saltet i den dagliga kosten. Det bästa tipset är att dra ned på saltet lite, men överallt. Du kan minska saltmängden med mer än hälften till exempel genom ditt val av smörgåsar. Smaksinnet vänjer sig vid mindre mängder salt på ett par veckor – det lönar sig att pröva!

Amica-restaurangerna minskar på saltbelastningen

Amica-restaurangerna följer de finländska näringsrekommendationerna, och maten kryddas utan för stor tillsats av salt. Vi undviker dolt salt i matlagningen: vi använder inte färdigmarinerat kött eller kryddblandningar som innehåller salt. Dessutom använder vi buljongkoncentrat som innehåller mindre salt.
I Amica-restaurangerna serveras Må bra-måltider där saltmängden följer näringsrekommendationerna. Må bra-måltiderna är märkta med asterisk (*).

Tips för att minska saltet

  • Köp naturella råvaror i stället för färdigmarinerade produkter! Köttmarinaderna innehåller mycket dolt salt. 
  • Välj flingor och müsli som innehåller mindre än 1 procent salt. Välj alltid bröd med mindre saltinnehåll (cirka 0,7 % salt), eftersom vi får i oss den största delen av dolt salt via bröd.
  • Välj Hjärtmärkta produkter, de innehåller mindre salt. Märkningarna ”minskat salt” eller ”mindre salt” hjälper dig också att göra hälsosamma val. Utgångsläge: 
    Sex vanliga smörgåsar (3 smörgåsar med köttpålägg och 3 ostsmörgåsar) innehåller totalt 6 g salt. En beräkning visar att brödet innehåller 1,2 %, det bredbara pålägget 1,5 %, det kallskurna köttpålägget 2,0 % och osten 1,9 % salt.
  • Ett alternativ med mindre salt: 
    Sex smörgåsar med mindre salt innehåller totalt 2,8 g salt. Enligt beräkningen innehåller brödet 0,7 %, det bredbara pålägget 0,5 %, det kallskurna köttpålägget 1,2 % och osten 0,7 % salt.

Exempel på saltinnehållet i olika livsmedel

Många traditionella livsmedel innehåller mycket salt. Det viktiga är hur mycket av dessa du använder i matlagningen. Läs förpackningspåskrifterna noggrant.
Köttbuljongtärning 51 %
Fiskfond 18 %
Sojasås 15 %
Konserverad ansjovis 10 %
Oliver 6,5 %
Kallrökt renkött 4,8 %
Gravlax 3,5 %
Kaviar 4 %
Fetaost 3,5 %
Blåmögelost 4,5 %
Medvurst 4 %
Kallrökt regnbågslax 4 %
Sill 4–10 %
Stekt bacon 3,5 %
Potatischips 1,5 %