Amica aamiainen
Leila Fogelholm

Kurrar det i magen redan före lunch? Gäspar du dig igenom eftermiddagarna?

Mattrenderna, dieterna och näringsrekommendationerna förändras nästan lika snabbt som modet. En sak gäller dock alltid – du håller dig pigg och har tillräckligt med energi om du äter fyra till sex gånger om dagen. Genom att äta rimliga portioner regelbundet håller du dig pigg längre och slipper bli antingen vrålhungrig eller proppmätt och få magbesvär.

Springer du från möte till möte under arbetsdagen med enbart kaffe som bränsle? Äter du lunch framför datorn?

Få orkar hålla sig pigga åtta timmar i sträck utan regelbundna matpauser. Lunchen måste inte nödvändigtvis vara ett mål varm mat. Huvudsaken är att du äter mångsidigt och njuter av maten – helst i gott sällskap! När du komponerar din lunch är tallriksmodellen ett bra hjälpmedel: fyll halva tallriken med grönsaker så får du tillräckligt med fibrer och lagom med energi.

Visste du att undersökningar visar att de som äter sin lunch i en företagsrestaurang äter hälsosammare? När du gör hälsosamma val under arbetsdagen gör du det med större sannolikhet även på fritiden. Det spelar alltså roll var du äter din lunch!

Känner du dig vrålhungrig på kvällen och vill allra helst tömma hela kylskåpet?

Om du hoppar över måltider på dagen kan det straffa sig på kvällen i form av humörsvängningar, sötsug eller hetsätning. Om din kropp skriker efter mat på kvällen eller du upprepade gånger äter dig proppmätt har du fått för lite energi på dagen. Då är det dags att pröva en mer regelbunden måltidsrytm.

Fem tips som håller dig piggare under arbetsdagen

  1. Ät tillräckligt ofta, med 3–4 timmars mellanrum, och tillräckligt små portioner.
  2. Hoppa inte över lunchen! Det är viktigt att äta under arbetsdagen för att hålla energinivån uppe.
  3. Börja med sallad eller grönsaker: fyll först halva tallriken med grönsaker och förse dig först därefter av huvudrätten.
  4. Ät mindre portioner! Både ögonen och magen vänjer sig vid stora portioner. Magsäcken är inte större än en knuten näve och handleden!
  5. Ät i gott sällskap – det är avkopplande och ger dubbel njutning!

 Så här äter finländarna sin lunch