Det har aldrig varit mer trendigt att äta mellanmål än vad det är nu och allt fler avstår från de onyttiga alternativen och väljer i stället goda och hälsosamma snacks för att stilla hungern. 

Silkeslen yoghurt täckt med knapriga nötter och müsli, en supersmoothie med frukt och grönsaker, eller en skål med nykokad havregrynsgröt – listan på bra mellanmål kan göras lång. På Amica- restaurangerna har man snabbt snappat upp denna megatrend och erbjuder gästerna ett brett utbud smaker i form av minimåltider, när som helst under dagen. Vad för slags trendiga smakupplevelser finns då att tillgå?

Vad är inne?

Somliga mellanmålsätare vill ha något snabbt och enkelt, som de kan äta på vägen eller under ett jobbmöte. Andra hoppar över frukosten, och en smoothie med frukt och bär är ett populärt sätt att starta dagen på. Naturligt söt och full av vitaminer och mineraler är smoothien ett perfekt sätt att pigga upp den som är på väg till nästa möte, precis ska hoppa in i bilen för att åka till gymmet eller skyndar för att hinna i tid innan dagiset stänger. Goda mellanmålsbars är ett bra komplement till en smoothie, och bidrar bland annat med protein från nötter och frön.

Med långa arbetsdagar och fullspäckade kalendrar är det lätt hänt att man glömmer att äta eller missar en måltid. Om du har tid att dela en lätt måltid med en vän eller kollega är grönsaker och dipp ett säkert kort. Prova färska grönsaker med generöst av hemgjord hummus av kikärter eller knapriga morötter. Om du vill ha något sötare, byt ut grönsakerna mot frukt och yoghurt. Båda två är bra mellanmål som gör din kropp glad.

Socialt ätande

Snacking borde inte handla bara om att fylla ett tomrum eller fylla på energi. Det är också en stund av avkoppling, då man tar en paus och njuter av tid och smakupplevelser tillsammans. Varför inte ta del av raw cake-trenden och dela en underbar, naturligt söt banoffeepaj tillsammans med en vän nästa gång du får chansen?

“Då du äter ett hälsosamt mellanmål under dagen ger du din kropp välbehövlig energi, fiber, protein och andra viktiga näringsämnen som hindrar dig från att bli hungrig igen. Under långa jobbmöten är det bra att emellanåt sträcka på benen och äta ett hälsosamt mellanmål, så du håller dig vaken och tänker klart”, säger Leila Fogelholm, dietist på Fazer Food Services.

Smaken är avgörande då den moderna mellanmålsätaren väljer snacks, och att prova på nya smaker ger spänning och variation som fyller mellanrummen mellan huvudmålen.