Amica-restaurangen Aimo ligger i Tourula i Jyväskylä i det gamla gevärsfaktoriet i en unik, neoklassicistisk fabriksmiljö. Dagtid fylls Aimo av lunchgäster och kvällstid fungerar Aimo som beställningsrestaurang för kunder inom mötes- och cateringtjänsterna samt företag. För restaurangmedarbetarna är kundservicen en hjärtesak och de får positiv feedback från både matgäster och kollegor.

Genast när man kommer till Aimo känner man den trevliga stämningen. Gästerna trivs och de duktiga medarbetarna ser till att lunchserveringen fungerar smidigt. Matgäster kommer ända från andra sidan av staden för att äta Aimos delikata lunch.

Restaurangmedarbetarna tror på sitt koncept, att ge god service och servera läcker mat.

”I kundservice- och restaurangarbete är det viktigaste att allt fungerar smidigt. Lunchrasten är en mycket begränsad tid och ingen vill använda den till att stå i kö. Vi vill att lunch- och kafferasten ska vara en njutbar och avkopplande paus från vardagsstressen för våra gäster. Därför måste allt fungera smidigt i restaurangen och atmosfären måste vara positiv, även om det är stressigt ibland”, säger restaurangchefen Marjukka Hujanen.

Marjukka Hujanen, kassabiträdet och servitrisen Jaana Niskanen och kocken Jaakko Uski betonar hur viktigt mötet med matgästerna är.

Vi bemöter gästerna som individer, inte på löpande band, även om själva mötet varar endast en kort stund.

"Jaana önskar gästerna smaklig måltid, och det uppskattar gästerna”, säger Marjukka.

De påhittiga medarbetarna har delat med sig av många praktiska tips som underlättar det dagliga arbetet. För det belönades restaurangchefen Marjukka Hujanenmed sitt team med priset Årets idéspruta 2013. Priset tilldelas restaurangmedarbetare som aktivt lämnar in nya utvecklingsidéer till Idégrytan, som är ett av Fazer Food Services innovationsverktyg på nätet. Marjukka berättar att alla nya idéer välkomnas i restaurangen och att de bästa omsätts i praktiken i det dagliga arbetet. Det uppmuntrar medarbetarna att skapa idéer och utveckla funktionerna ytterligare.

Vid entrén till restaurangen finns en gästbok där kommentarerna är mycket positiva

Gästerna berömmer den goda maten och den vänliga servicen. Marjukka betonar att all feedback är viktig och att alla slags utvecklingsförslag är varmt välkomna. Och viktigast av allt – de tas på allvar.

”Matgästerna är en av de bästa sakerna med Aimo, vid sidan av den sporrande arbetsgemenskapen och de trevliga kollegorna”, säger restaurangmedarbetarna sammanfattningsvis.