Vegetarisk hamburgare:

Rödbets- och bovetebiffarna passar utmärkt i den vegetariska hamburgaren:

  • Välj en stor helkornssemla och dela den itu.
  • Rosta brödhalvorna i en stekpanna så att de får en knaprig yta.
  • Hetta upp biffarna och fyll semlan med sallad, biffar, skivad tomat och salladslök.
  • Tillsätt majonnäs eller smaksatt gräddfil som sås.
  • Servera med valfri potatis, t.ex. pommes frites.

Tomatsoppa:

Du piffar enkelt upp tomatsoppan med hjälp av följande tips:

  • Rosta smulade surskorpor eller krutonger i smör eller olja i en stekpanna. I torr stekpanna kan du rosta olika frön.
  • Strö de rostade brödbitarna och fröna över portionerna med soppa.

Spenatplättar:

Lingonsylt är en klassiker till spenatplättar, men med rökt fiskfyllning får du enkelt ett matigare slutresultat:

  • Finfördela en ben- och skinnfri bit rökt fisk med en gaffel i en skål.
  • Tillsätt gräddfil, finhackad salladslök eller dill och tärnad gurka.
  • Krydda blandningen med salt, svartpeppar och lite citronsaft.
  • Hetta upp spenatplättarna och servera fiskfyllningen till.

Vegetariska kåldolmar:

De vegetariska kåldolmarna smakar utsökt varma och du kan förstärka smaken ytterligare på följande sätt:

  • Lägg kåldolmarna i en smord ugnsform.
  • Häll över en skvätt grönsaksbuljong bestående av sirap, sojasås och grovmalen svartpeppar.
  • Lägg formen i ugnen och värm kåldolmarna i cirka 200 grader. Ös kåldolmarna med vätskan i formen ett par gånger under upphettningen.
  • Servera med kokt potatis och en fräsch sallad.