Kysymyksiä ja vastauksia aivoruokaan liittyen.

Mitä on aivoruoka?

Aivoystävällinen ruoka on ruokaa, joka sisältää ravintoaineita, jotka tukevat aivojen terveyttä ja kognitiivisia toimintoja. Näitä ravintoaineita ovat esimerkiksi C-vitamiini, folaatti, magnesium, kalsium ja välttämättömän rasvahapot. Esimerkiksi seuraavissa raaka-aineissa on riittävästi näitä ravintoaineita: vihannekset, juurekset, kalat, siemenet ja pähkinät, hedelmät ja marjat, täysviljat ja jne.

Olemme valinneet aivoruokakampanjaamme vain ruokia, jotka ovat ravitsemussuositusten mukaisia, erityisesti rasvan määrä ja laatu sekä suolan ja sokerin määrät on tarkistettu. 

Mitä aivoystävällinen ruoka tarkoittaa arjessa?

Aivoystävällinen ruoka osana terveellistä elämäntyyliä tukee hyvinvointia ja kognitiivisia toimintoja. Arjessa on tärkeää kiinnittää huomiota kokonaisruokavalion laatuun, ateriarytmiin, ateriakokoon sekä unen ja liikunnan määrään. Säännöllinen ateriarytmi on oleellinen osa aivoystävällistä elämäntapaa: aina tulee muistaa syödä aamiainen, lounaalla kohtuullinen annos sekä iltapäivällä piristävä välipala.

Tekeekö aivoystävällinen ruoka minusta viisaamman?

Aivoruoka ei tee sinusta viisaampaa, mutta se tukee kognitiivisia toimintoja ja hyvinvointia arjessa. Aivoystävällinen ruoka sisältää aivoihin ja kognitiivisiin toimintoihin vaikuttavia ravintoaineita kuten C-vitamiinia, folaattia, magnesiumia, kalsiumia ja välttämättömiä rasvahappoja. Nämä ravintotekijät vaikuttavat aivoihin ja kognitiivisiin toimintoihin pitkällä aikavälillä. Säännöllinen ateriarytmi ja tauot puolestaan tukevat jaksamista päivän mittaan.

Miksi minun pitäisi syödä aivoystävällistä ruokaa?

Aivoystävällinen ruoka on terveellistä monella tavalla. Se sisältää ravintoaineita, joilla  on vaikutusta aivojen terveyteen ja kognitiivisiin toimintoihin. Sen lisäksi ruoan rasvan määrä ja laatu sekä suolan ja sokerin määrä ovat ravitsemussuositusten mukaisia. Aivoystävällinen ruoka sopii kaikille.

Pitääkö aivoystävällistä ruokaa syödä koko ajan vai kerran kuussa?

Ruokavalio on kokonaisuus. Mitä useammin tekee aivoystävällisiä ruokavalintoja, sitä paremmin ruokavalio tukee hyvinvointia ja kognitiivisia toimintoja. Arjessa toistuvat ruokavalinnat ovat tärkeämpiä kuin juhlapäivien ruokavalinnat. Kun syö pääsääntöisesti terveellistä ruokaa, voi välillä herkutella.

 
Lisää aiheesta löydät Fazer Brainhow -sivustolta.