Aamukahvitutkimus*: 70 % suomalaisista juo aamukahvia – ilman kahvia on vaikea saada päivä käyntiin

Kahvinjuojille erityisesti aamukahvi on tärkeä, ja siihen liittyy voimakkaita tunteita. Jos aamukahvi jää saamatta, on olotila väsynyt tai vihainen. Suomalaiset ovatkin valmiita luopumaan monesta asiasta, kuten sanomalehdestä, netin selailusta, suihkusta tai hampaiden pesusta saadakseen kahvia heti aamusta.

Aamukahvista haetaan piristystä tai omaa rauhallista hetkeä ennen päivän tulevia kiireitä. Perinteinen suodatinkahvi on edelleen suosituin aamukahvi Suomessa. Tutkimukseen vastanneista 63 % juo vaaleapaahtoista aamukahvia, mutta sen rinnalle ovat nousseet viime vuosina myös tummapaahtoiset vaihtoehdot, kuten Pauligin lokakuussa lanseeraama Juhla Mokka Tosi Tumma.

Aamukahvi nautitaan useimmiten tutusta, hauskasta mukista kotona. Take away -kahvikulttuuri on kuitenkin kasvanut viime vuosina, ja 15–25-vuotiaista jo 21 % nauttii aamukahvinsa työ- tai koulumatkan varrelta mukaan otettuna. Tutkimukseen vastanneista 20 % nauttii aamukahvin vasta työpaikalla tai koulussa.

 

Useita erilaisia tapoja ja tyylejä nauttia aamukahvi

Aamukahvin luottokumppani on maito, sillä suurin osa suomalaisista (70 %) käyttää kahvissaan maitoa. Aamuisin kahvin kanssa syvennytään edelleen sanomalehteen tai selataan nettiä. Aamukahvilla asu on vapaa. Miehet juovat sen naisia useammin alasti tai alusvaatteissa. Naiset taas nauttivat aamukahvinsa useammin pyjamassa tai aamutakissa.

“Me suomalaiset olemme maailman innokkain kahvikansa, ja tutkimus kertoo rakkaudestamme aamukahviin. Aamukahvi käynnistää päivän ja sen eteen ollaan valmiita tekemään myös pieniä uhrauksia. Esimerkiksi 7 % naisista on valmiita luopumaan seksistä saadakseen aamukahvin. Nuoret taas jättäisivät mieluummin väliin aamupalan tai sanomalehden lukemisen, ja vanhemmat skippaisivat netin selailun. Noin 30-vuotiaat olisivat muita useammin valmiita luopumaan suihkusta ja hampaiden pesusta. Aamukahvi on siis usein kaikki kaikessa!” Pauligin Paula, Maija Niemi summaa aamukahvitutkimuksen tuloksia.

Aamukahvitutkimus 2016 toteutettiin syyskuussa ja siihen vastasi yli tuhat 15–79-vuotiasta. Tulokset voidaan yleistää koskemaan koko Suomea. Tutkimus on seurantatutkimus vuosina 2012 ja 2014 tehdyille kyselyille.

 

*Toteuttaja Evidens Oy, Pauligin toimeksiannosta. 5-12.9.2016. N=1195.