Vielä jokunen vuosikymmen sitten suola oli säilöntäaine, ja sen takia erittäin arvostettua.

Nykyään meille maistuvat perunalastut ja oliivit. Harva kuitenkaan tietää, että saamme huomaamattamme suolaa pääasiassa lihatuotteista, leikkeleistä ja leivästä.  

Suolan sisältämä natrium on meille välttämätöntä kehomme nestetasapainon ylläpitämiseen. Natrium yhdessä kaliumin kanssa pitävät elimistön nesteet oikeissa paikoissa ja toiminnassa. Mutta kun natriumia on liikaa, elimistö joutuu tekemään turhaa työtä: munuaiset väsyvät ja verenpaine kohoaa. Vähäisempi natriumin saanti edistää terveyttämme ja auttaa pitämään verenpaineen normaalina.

Paljonko tarvitsemme suolaa?

Vain ripaus suolaa päivässä riittää. Kehomme tarvitsee suolaa ainoastaan noin 1,5 grammaa vuorokaudessa, mutta suomalaiset miehet syövät suolaa yli 9 grammaa ja naiset noin 7 grammaa päivässä. Vähennettävää siis vielä riittää!
Kaiken tarpeellisen natriumin saamme ravinnostamme ilman lisättyä suolaa, sillä kasviksissa, hedelmissä, lihassa ja maidossa on jo luonnostaan suolaa. Noin puolet päivittäin saamastamme suolasta tulee ruokaan lisättynä, ja toinen puoli nauttimistamme suolaa sisältävistä elintarvikkeista.


Suolan saantia vähentämällä saavutetaan helposti suuria terveydellisiä vaikutuksia. Suolan vähentäminen päivittäisessä ruokavaliossa on helppoa. Paras ohje on nipistää suolaa vähän kaikkialta. Voit laskea suolan määrän alle puoleen esimerkiksi voileivistä. Makuaistimme tottuu pienempään suolan määrään parissa viikossa – kannattaa kokeilla!

Amica-ravintolat keventävät suolakuormaa

Amica-ravintoloissa noudatetaan suomalaisia ravitsemussuosituksia, ja ruoka maustetaan ilman liiallista suolan käyttöä. Vältämme piilosuolaa ruuanlaitossa: emme käytä valmiiksi marinoitua lihaa emmekä suolaa sisältäviä mausteseoksia. Myös liemivalmisteemme sisältävät vähemmän suolaa.


Amica-ravintoloissa on tarjolla Voi hyvin -aterioita joissa suolan määrä on ravitsemussuositusten mukaista. Voi hyvin -ateriat tunnistat *-merkistä.

Vinkkejä suolan vähentämiseen

  • Osta maustamattomia raaka-aineita marinoitujen tuotteiden sijaan! Lihojen marinadeissa on paljon salasuolaa.
  • Valitse alle 1 % suolaa sisältäviä muroja ja myslejä. Valitse aina vähemmän suolaa sisältävä leipä (suolaa noin 0,7 %), sillä suurin osa salasuolasta syödään leivässä.
  • Valitse Sydänmerkki-tuotteita, ne sisältävät vähemmän suolaa. Myös ”Suolaa vähennetty” tai ”vähemmän suolaa” johdattavat terveellisiin valintoihin. Lähtötilanne:
  • Kuusi tavallista voileipää (lihaleikkeleleipiä 3 ja juustoleipiä 3) sisältää suolaa yhteensä 6 g. Laskelmassa leivässä on suolaa 1,2 %, levitteessä 1,5 %, lihaleikkeleessä 2,0 % ja juustossa 1,9 %.

Vähäsuolaisempi vaihtoehto

  • Kuudessa vähemmän suolaa sisältävässä voileivässä on yhteensä 2,8 g suolaa.
  • Laskelmassa leivässä on suolaa 0,7 %,
  • Levitteessä on suolaa 0,5 %
  • Lihaleikkeleessä on suolaa 1,2 %
  • Juustossa on suolaa 0,7 %.

Esimerkkejä elintarvikkeiden suolapitoisuuksia

Monet tutut elintarvikkeet sisältävät suuria määriä suolaa. Oleellista onkin, kuinka paljon käytät näitä ruuanvalmistuksessa. Kannattaa lukea pakkausmerkinnät huolella! 

Lihaliemikuutio 51 %
Kalafondi  18 %
Soijakastike 15 %
Anjovissäilyke 10 %
Oliivit 6,5 %
Kylmäsavuporo 4,8 %
Graavilohi 3,5 %
Mätitahna 4%
Fetajuusto 3,5 %
Sinihomejuusto 4,5 %
Meetvursti 4 %
Kylmäsavukirjolohi 4 %
Silli 4-10 %
Pekoni, paistettu 3,5 %
Perunalastut 1,5 %